Maatwerk

Versterk de beweging van leren en ontwikkeling in je organisatie

Heb jij al onderdelen op het gebied van leren en ontwikkelen in huis, maar wil je graag meer beweging zien? In de hele organisatie of juist bij specifieke doelgroepen in je organisatie? Wij zorgen voor een goed samenspel van meerdere op elkaar afgestemde interventies.

In de meeste organisaties is inmiddels het besef doorgedrongen dat leren en ontwikkelen van groot belang zijn om als organisatie toekomstbestendig te zijn. Naarstig is gezocht naar praktische invullingen daarvan en veel organisaties hebben dan ook al stappen gezet in die richting. Zoals bijvoorbeeld het aanschaffen van een leerplatform of het voeren van ontwikkelgesprekken met medewerkers. Uit onderzoek weten we echter dat het vormen van een cultuur waarin leren en ontwikkelen gemeengoed is, vraagt om een integrale aanpak. Het gaat om het scheppen van de juiste condities om mensen te laten ontwikkelen. In de praktijk zien we deze integrale aanpak niet terugkomen. Met als gevolg dat de leercultuur niet of nauwelijks van de grond komt. Het systematisch en bewust vorm geven van een leercultuur, het scheppen van de juiste condities binnen het bedrijf (zowel de systeemkant als de gedragskant) en zo het leren en ontwikkelen in de organisatie realiseren, vraagt om het bewust inzetten en ontwerpen van verschillende interventies. Zodanig dat deze interventies elkaar versterken en een duurzame leerbeweging ontstaat.

Klantcase

Door de HR afdeling van een middelgrote organisatie is na grondig onderzoek gekozen voor een zeer uitgebreid leerplatform inclusief leermanagement systeem waardoor alle medewerkers toegang hebben tot een gigantisch online cursusaanbod en de organisatie alle leeractiviteiten in de organisatie op één plek kan managen. Tot hun teleurstelling wordt er weinig gebruik van gemaakt door de medewerkers en samen met de directie constateren ze dat de beoogde leercultuur niet van de grond komt.

Ze schakelen UP in om samen te onderzoeken hoe hierin verandering teweeg te brengen.

Onze eerste stap is het inventariseren welke onderdelen van de integrale aanpak (naast het leerplatform) de organisatie in gebruik heeft en wat nog mist om uiteindelijk effect te sorteren.

Uit onze inventarisatie blijkt dat de leidinggevenden weinig belang hechten aan de ontwikkeling van medewerkers. Zij hebben vooral oog voor de dagdagelijkse operatie. Ook blijkt dat er binnen de organisatie weinig aandacht is voor kennisdeling of samen leren. Van leren op de werkvloer is geen sprake. Tot slot blijkt dat in de HR-cyclus van de organisatie het thema leren en ontwikkelen ontbreekt. Samen met de HR afdeling ontwikkelen we een aanpak waardoor deze onderdelen een plek krijgen. Zo start als eerste een traject met de leidinggevenden om hen bewust te maken van hun sleutel voorbeeldrol hierin. Ook krijgen ze handvatten om leren en ontwikkelen op de werkvloer te realiseren en medewerkers en teams hierin te ondersteunen. Er worden initiatieven opgezet voor kennisdeling. De HR cyclus wordt, samen met stakeholders vernieuwd, zodanig dat leren en persoonlijke ontwikkeling een prominente plaats krijgt in het hele proces.